Zoals elk jaar verzorgden de Stokkemse violisten ook nu weer Concertmissen in de Mariamaand. Ditmaal kwamen de uitnodigingen uit Stevoort (21 mei) en Hoevezavel, Genk (24 mei).
Op 21 mei lag het mooie, zonovergoten dorpscentrum van Stevoort er al van in de vroege ochtend uitnodigend bij. Om half negen reed het 20-koppige strijkersorkest de parking van de prachtig gerestaureerde kerk op. Maar in de kerk wachtte nog meer! Mooie, stralendwitte stoelen stonden gezellig om het altaar, dat in het midden van de kerk stond. Bloemen en versiering alom. De mis van de Eerste Communiekanten! Het orkest, voor de gelegenheid aan het orgel begeleid door Ludo Claesen, leraar aan het Lemmensinstituut, opende met een feestelijke march van G.F. Handel. Verscheidene violisten speelden nog maar driekwart jaar viool, maar hun mooie orkestklank vulde de overvolle kerk. In de loop van de gastvrije eredienst volgden nog pareltjes van F. Schubert, E. Elgar, G.B. Pergolesi en Flor Peeters. Na afloop bleven muzikanten en kerkgangers nog gezellig napraten op het mooie kerkplein. Daarna mocht het orkest van een glaasje en een hapje nagenieten bij de gastvrije familie Vijgen aan huis.
Op 24 mei verzamelden de violisten op het hoogzaal van de kerk van Hoevezavel. Ditmaal voor een concertmis. Nu was Mark Trumperner de orgelist van dienst. Hij was het, die het privé-orgel van de grote Vlaamse orgelist, Flor Peeters, van de ondergang wist te redden, door het met een engelengeduld te restaureren. En het orkest kwam met muziek van Flor Peeters! Wat een toeval!
De parochiegemeenschap van Hoevezavel was zeer blij met de komst van onze violisten, want blijkbaar vinden zeer weinig muzikanten de weg naar deze kerk. Ook Eerwaarde Heer pastoor verwelkomde het orkest met een mooi openingswoord. Bij het einde van de eredienst verliet niemand de kerk. Integendeel, al de mensen stonden spontaan recht, draaien zich naar het hoogzaal, en luisterden ingetogen naar het slotlied. Daarna volgde een lang en dankbaar applaus. De verwondering was groot toen de gelovigen bij het buitengaan van de kerk, voor het eerst zagen, hoe jong vele van de jongste violisten waren.
Comments