top of page
De beleidsvisie

Kunstacademie Dilsen-Stokkem/As

​

Een betoverende plek waar elk individu zich kan laven aan kunst.
 

Een bruisende plek waar we elkaar kunnen ONTMOETEN, overtuigen, ontroeren in de wondere werelden van fantasie, CREATIVITEIT en VAKMANSCHAP.


Waar de lerende(n) permanent centraal staat(n) en kunnen

GROEIEN in EEN VEILIG LEER- EN LEEFKLIMAAT.

In elk domein kan iedereen zich artistiek ontplooien en PRESENTEREN.

 

Een professioneel team voert je met trots, vakkundige kennis en passie doorheen het rijke parcours van de kunsten.

Leraars dragen, bewaren, onderzoeken en geven onze rijke artistieke traditie door in een veilige en inspirerende omgeving.

 

Naast het bouwen aan kwaliteitsvol onderwijs willen we vooral

een unieke en bijzondere plek zijn.
 

Elke klas wordt een thuis, om jezelf te zijn en op eigen tempo te evolueren en te groeien. Een omgeving waar je expressief en kwetsbaar emoties durft delen met het publiek. En vooral:  plezier en vreugde ervaren in de verkenning en ontplooiing van je talenten.

Elke ruimte zindert van verwondering, verbeelding en creativiteit zodat je onbevangen kijkt naar onze wereld daarbuiten.
 

Trots en vastberaden koesteren we dan oook de hoop dat jij als mens, lerende … onze ambassadeur wordt zodat nog vele anderen zich kunnen onderdompelen in muziek, dans, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

 

Want Kunst laat ons dromen

​

 

Waar staan we voor?

Het deeltijds Kunstonderwijs aan de Stedelijke Kunstacademie heeft de bedoeling om:
− jongeren voor te bereiden op het Hoger Kunstonderwijs;
− de actieve kunstbeoefening op een zo hoog mogelijk peil te brengen;
− de cultuurparticipatie te bevorderen;
− de passieve kunstbeleving te verdiepen;
− en het levenslang en levensbreed leren te stimuleren.

 

Wij beschouwen de kunstacademie als een dynamische organisatie, een plaats van kansen met een duidelijke visie.

Korte historiek van de kunstacademie

     Voor wereldoorlog II kende men in onze streek, op gebied van kunstonderwijs, enkel privé-onderricht. Dit beperkte zich meestal tot pianospel, doorgaans gegeven door onderwijzers of kostersorganisten. Voor blaasinstrumenten vond men wellicht een spelend lid van de plaatselijke Fanfare of Harmonie die zich verdienstelijk maakte met de opleiding van jonge spelers voor hun vereniging.

 

     Toch bestond er reeds in de twintiger jaren van de vorige eeuw een solfègecursus in deze regio, ingericht door de Kolenmijnen Limburg-Maas. Bovendien werd er in die tijd veel gemusiceerd in huiselijke kringen en gaf men kamermuziekconcerten.

     

     Na de tweede wereldoorlog werden onder impuls van wijlen Mevr. Vigneron-Ramakers, eredirectrice van de academie van Maasmechelen, en Dhr. Seutin, directeur van de Limburgse Kolenmijnen een muziekschool gesticht met als officiële naam “Muziekschool Eisden-Tuinwijk” en later omgevormd tot “Gewes­telijke Muziekacademie”.

     

     Na een lange weg van onderhandelingen tussen de verschillende aangesloten inrichtende machten was op 21 april 1972 de kogel door de kerk en werd de Gewestelijke Muziekacademie in meerdere zelfstandige zetels opgesplitst. Dilsen-Stokkem was vanaf toen zelfstandige muziekschool. De hoofdschool werd gevestigd in Lanklaar in het voormalige gemeentehuis en als wijkafdelingen kenden wij: Dilsen, Elen, Rotem en Stokkem. In 1978 werd er het filiaal As met haar wijkafdeling Niel bij As aan toegevoegd.

     

     Bij de aanvangsjaren telde de muziekschool van Dilsen-Stokkem +/- 150 leerlingen en is inmiddels uitgegroeid tot een academie van een 700-tal leerlingen. 

 

Op 01 december 1994 verhuisde onze academie van de Nieuwstraat te Lanklaar naar het voormalige klooster hier in de Schuttersstraat te Stokkem en ging het schoolbestuur met een degelijk onderbouwd infrastructureel beleidsplan aan de slag. De klaslokalen werden gerenoveerd en op 02 mei 2002 werd onze concertzaal “OPUS” geopend. 

​

In eerste instantie beschikten we over de domeinen muziek en woord.

Door latere toevoeging van het domein dans en beeld zijn we op heden erkend als volwaardige Kunstacademie met de vier kunstdomeinen.

​

Vanaf 1 september 2024 verhuisde de academie van het voormalige kloostergebouw te Stokkem naar het cultuureducatieve centrum "De Faar" te Dilsen in het centrum van de stad, tegenover het stadhuis.

Het leerkrachtenteam

Beeldende Kunst​

Charlot Claessens

Lieselotte Dreessen

Sibrand Joris

Lien Vanstiphout

Dans

Lieselotte Dreessen

Nele Bovendeerd

Brecht Gysen

Myriam Stinkens

Anke Vrinssen

Woordkunst-Drama

Instrument: Jazz-Pop-Rock

Basgitaar: Roman Korolik

Elektrische Gitaar: Wim Cops & Dany Daino

Piano/Keyboard: Irvine Defays

Zang: Katia Salemi

MCV JPR: Wim Cops

Instrument: Klassiek

Houtblazers

Dwarsfluit: Sofie Verbeeck

Fagot: Pieter Opsteyn

Hobo: Kurt Theunissen

Klarinet/saxofoon: Inge Steutelings

Koperblazers

Klein koper: Gunter Kerkhofs

Groot koper: Frank Boonen

Hoorn: Fien Smets

Slagwerk

Chris Opsteyn

Strijkers

Viool: An Baeten, Cheynne Ubaghs & Michel Pieters

Cello: Roel Machon

Contrabas: Ruben Appermont

Toetsinstrumenten

Accordeon: Linda Smolders

Orgel: Christel Vandebriel

Piano: Tom Baeten, Thessy Chen, Beatrice Defays, Irvine Defays, Franco Di Nitto, Allesandro Romagnuolo

Pianobegeleiding: Bert Koch

Tokkelinstrumenten

Gitaar: Wim Cops, Dany Daino, Ralf Demandt, Bert Maggen, Ils Reymen

Flamenco gitaar: Wim Cops

Harp: Sonja Tavormina

Klassieke zang

Liesbeth Schepers

MCV (Muzikaal Culturele Vorming - Notenleer)

Paulien Ceyssens

Stephanie Corstjens

Kathleen Durlet

Nicole Teuwen

Muziekparels & Muzikale ontdekkingen

Rose-Marie Hendrikx & Paulien Ceyssens

Muziektheorie & compositie

Martin Slootmaekers

Beleidsteam Stedelijke Kunstacademie

Marc Vanhengel (beleidsteam / directeur)

Mark Fontaine (beleidsteam / beleidscoördinator)

Inge Steutelings (beleidsteam / domein muziek)

Kurt Theunissen (beleidsteam / domein muziek)

Myriam Stinkens (beleidsteam / domein woordkunst/drama)

Lieselotte Dreessen (beleidsteam / dans)

Sibrand Joris (beleidsteam / domein beeldende kunst)

​Frank Boonen (coördinator muziek)

Afbeelding.jpg
Kawliteitsbeleid in de kunstacademie

De Vlaamse Onderwijsinspectie zorgt voor de nodige kwaliteitscontrole van de werking van de academie in de ROK-visie. Binnen deze visie zit ook de evaluatiecyclus voor personeel, de kwaliteitsbewaking van de leerresultaten, loopbaanbegeleiding ...
Ook de kunstacademie voert een kwaliteitsbeleid met het bijsturen en borgen van in- en outputmetingen en heeft een beleid voor kwaliteitszorg..

Hier vind je het referentiekader voor onderwijskwaliteit:

​​

Lees hier meer over het referentiekader voor onderwijskwaliteit

Wie is wie?
Organigram.jpg
bottom of page