KUNSTACADEMIE
Dilsen-Stokkem met filiaal te As


De beleidsvisie
De kunstacademie van Dilsen-Stokkem biedt een brede waaier aan opleidingen in de studierichtingen muziek, woord, dans en beeld. Ze heeft een rijk verleden en is ook vandaag nog altijd toonaangevend en enorm gewaardeerd voor het beoefenen van verschillende kunstvormen tot over de grenzen heen. Dit resulteert in een waardevolle samenwerking met het reguliere onderwijs en de vele culturele verenigingen in de regio.
Onze Academie is erkend en gesubsidieerd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en volgt alle reglementeringen betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs en vorming.
Door onze kleinschaligheid kunnen we iedere leerling, ongeacht de leeftijd, omringen met de beste zorgen en samen met de leerkrachten een persoonlijk leertraject ontwikkelen dat rekening houdt met de noden van ieder individu. Deze klantvriendelijke aanpak zorgt ervoor dat ieders talent, met behoud van eigenheid, zich ten volle kan ontplooien in een warme en gemoedelijke leer- en leefomgeving. Kortom: in onze academie staat de deur voor iedereen open.
De gedrevenheid die het voltallige academieteam uitstraalt, vormt de voedingsbodem voor het spontaan ontstaan van de vele interdisciplinaire projecten binnen onze school. Collegialiteit dragen wij bijgevolg hoog in het vaandel. Samen met de leerling en zijn/haar ouders timmeren we zo aan een weg waarin jongeren kunnen uitgroeien tot zelfstandige cultuurparticipanten.
Het hoofddoel van onze kunstacademie is kwalitatief hoogstaand onderwijs aanbieden waarin het welbevinden en de tevredenheid van leerlingen, ouders, leerkrachten en alle andere actoren de rode draad vormen. Respectvol omgaan met elkaar en diversiteit beschouwen we als een meerwaarde binnen onze schoolstructuur en schoolcultuur. Dit zijn waarden die we koesteren en willen meegeven aan onze leerlingen.
Met onze leerlingen gaan we samen op pad om doelbewuste en doelgerichte keuzes te maken in hun onderwijsloopbaan en om het levenslang en levensbreed leren te stimuleren.
Dit om uit te groeien tot waardevolle (plaatselijke) cultuurliefhebbers en– beoefenaars. Het aanbieden van opleidingen ter voorbereiding op hoger kunstonderwijs vormt daar een onderdeel van. We trachten onze leerlingen te inspireren en de passie en vreugde van het ‘spelen, bewegen en creëren’ aan te wakkeren. Het geven van vertrouwen, pedagogische ondersteuning en de begeleiding tot zelfstandige individuen, maakt hen sterker in onze kinetische maatschappij.
Alle kerncompetenties zijn belangrijk en komen binnen de kunstacademie in de diverse domeinen en disciplines aan bod. Na bevraging bij het hele academieteam komen we tot de vaststelling dat we het accent binnen onze kunstacademie willen leggen op de basiscompetenties en beroepskwalificaties van de vakman en de samenspeler. Deze competenties lijken ons het meest geschikt om een degelijke basis te leggen voor het ontplooien tot en vormen van vakkundige, creatieve, onderzoekende, unieke, sociale kunstenaars en performers, zonder de overige competenties uit het oog te verliezen.
​
De nieuwe heilige graal voor jongeren heet ‘focus’, je kunnen concentreren op één activiteit is de nieuwe luxe. De academie is dé plek om deze nieuwe luxe te ontdekken, eigen te maken.
Toonmomenten binnen en tot ver (buitenland) buiten de academie voor ouders tonen dat het ons menens is met hun oogappel. Geen kinderopvang, wél opleiding. Ouders krijgen hierdoor een resultaat-argument om studie te eisen van hun kind en werken aan volgende attitudes
-
Doelgericht werken, voor resultaten op korte en lange termijn
-
Focussen op één ding zonder afleiding
-
Ouderbetrokkenheid (thuis krijgt de academie een plaats/tijd) en ook zij worden meegenomen in de kunstwereld. Voor velen van hen ook ongekend terrein.
​
Met deze visie biedt de kunstacademie een hoogstaande en kwalitatieve ondersteuning aan iedereen die kunst op een waardevolle manier in de samenleving wil leren ontdekken en beleven.
Het leerkrachtenteam
Beeldende Kunst​
Charlot Claessens
Lieselotte Dreessen
Liesbeth Indeherberge
Sibrand Joris
Lien Vanstiphout
Dans
Lieselotte Dreessen
Marjolein Hendricx
Pianobegeleider dans: Kiymet Berrak
Woord
Nele Bovendeerd
Brecht Gysen
Myriam Stinkens
Anke Vrinssen
Muziek Jazz-Pop-Rock
Basgitaar: Roman Korolik
Elektrische Gitaar: Wim Cops & Dany Daino
Piano/Keyboard: Irvine Defays
Zang: Katia Salemi
MCV JPR: Wim Cops
Muziek Klassiek
Houtblazers
Dwarsfluit: Sofie Verbeeck
Fagot: Pieter Opsteyn
Hobo: Kurt Theunissen
Klarinet/saxofoon: Inge Steutelings
Koperblazers
Klein koper: Gunter Kerkhofs
Groot koper: Frank Boonen
Hoorn: Fien Smets
Slagwerk
Chris Opsteyn
Strijkers
Viool: An Baeten & Michel Pieters
Cello: Roel Machon
Contrabas: Ruben Appermont
Toetsinstrumenten
Accordeon: Linda Smolders
Orgel: Christel Vandebriel
Piano: Tom Baeten, Thessy Chen, Beatrice Defays, Irvine Defays, Franco Di Nitto, Allesandro Romagnuolo, Christiane Wijnen
Pianobegeleiding: Bert Koch
Tokkelinstrumenten
Gitaar: Wim Cops, Dany Daino, Ralf Demandt, Bert Maggen, Ils Reymen
Flamenco gitaar: Wim Cops
Harp: Sonja Tavormina
Mandoline: Leoniek Hermans
Klassieke zang
Liesbeth Schepers
MCV (Muzikaal Culturele Vorming - Notenleer)
Paulien Ceyssens
Stephanie Corstjens
Kathleen Durlet
Nicole Teuwen
Muziekparels, Muziekparels XL & Muzikale ontdekkingen
Rose-Marie Hendrikx & Paulien Ceyssens
Muziektheorie & compositie
Martin Slootmaekers


Voor wereldoorlog II kende men in onze streek, op gebied van kunstonderwijs, enkel privé-onderricht. Dit beperkte zich meestal tot pianospel, doorgaans gegeven door onderwijzers of kostersorganisten. Voor blaasinstrumenten vond men wellicht een spelend lid van de plaatselijke Fanfare of Harmonie die zich verdienstelijk maakte met de opleiding van jonge spelers voor hun vereniging.
Toch bestond er reeds in de twintiger jaren van de vorige eeuw een solfègecursus in deze regio, ingericht door de Kolenmijnen Limburg-Maas. Bovendien werd er in die tijd veel gemusiceerd in huiselijke kringen en gaf men kamermuziekconcerten.
Na de tweede wereldoorlog werden onder impuls van wijlen Mevr. Vigneron-Ramakers, eredirectrice van de academie van Maasmechelen, en Dhr. Seutin, directeur van de Limburgse Kolenmijnen een muziekschool gesticht met als officiële naam “Muziekschool Eisden-Tuinwijk” en later omgevormd tot “Gewestelijke Muziekacademie”.
Na een lange weg van onderhandelingen tussen de verschillende aangesloten inrichtende machten was op 21 april 1972 de kogel door de kerk en werd de Gewestelijke Muziekacademie in meerdere zelfstandige zetels opgesplitst. Dilsen-Stokkem was vanaf toen zelfstandige muziekschool. De hoofdschool werd gevestigd in Lanklaar in het voormalige gemeentehuis en als wijkafdelingen kenden wij: Dilsen, Elen, Rotem en Stokkem. In 1978 werd er het filiaal As met haar wijkafdeling Niel bij As aan toegevoegd.
Bij de aanvangsjaren telde de muziekschool van Dilsen-Stokkem +/- 150 leerlingen en is inmiddels uitgegroeid tot een academie van een 700-tal leerlingen.
Op 01 december 1994 verhuisde onze academie van de Nieuwstraat te Lanklaar naar het voormalige klooster hier in de Schuttersstraat te Stokkem en ging het schoolbestuur met een degelijk onderbouwd infrastructureel beleidsplan aan de slag. De klaslokalen werden gerenoveerd en op 02 mei 2002 werd onze concertzaal “OPUS” geopend.
​
In eerste instantie beschikten we over de domeinen muziek en woord.
Door latere toevoeging van het domein dans en beeld zijn we op heden erkend als volwaardige Kunstacademie met de vier kunstdomeinen.