De beleidsvisie
Kunstacademie Dilsen-Stokkem/As
​
Een betoverende plek waar elk individu zich kan laven aan kunst.
Een bruisende plek waar we elkaar kunnen ONTMOETEN, overtuigen, ontroeren in de wondere werelden van fantasie, CREATIVITEIT en VAKMANSCHAP.
Waar de lerende(n) permanent centraal staat(n) en kunnen
GROEIEN in EEN VEILIG LEER- EN LEEFKLIMAAT.
In elk domein kan iedereen zich artistiek ontplooien en PRESENTEREN.
Een professioneel team voert je met trots, vakkundige kennis en passie doorheen het rijke parcours van de kunsten.
Leraars dragen, bewaren, onderzoeken en geven onze rijke artistieke traditie door in een veilige en inspirerende omgeving.
Naast het bouwen aan kwaliteitsvol onderwijs willen we vooral
een unieke en bijzondere plek zijn.
Elke klas wordt een thuis, om jezelf te zijn en op eigen tempo te evolueren en te groeien. Een omgeving waar je expressief en kwetsbaar emoties durft delen met het publiek. En vooral: plezier en vreugde ervaren in de verkenning en ontplooiing van je talenten.
Elke ruimte zindert van verwondering, verbeelding en creativiteit zodat je onbevangen kijkt naar onze wereld daarbuiten.
Trots en vastberaden koesteren we dan oook de hoop dat jij als mens, lerende … onze ambassadeur wordt zodat nog vele anderen zich kunnen onderdompelen in muziek, dans, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Want Kunst laat ons dromen…
​
Waar staan we voor?
Het deeltijds Kunstonderwijs aan de Stedelijke Kunstacademie heeft de bedoeling om:
− jongeren voor te bereiden op het Hoger Kunstonderwijs;
− de actieve kunstbeoefening op een zo hoog mogelijk peil te brengen;
− de cultuurparticipatie te bevorderen;
− de passieve kunstbeleving te verdiepen;
− en het levenslang en levensbreed leren te stimuleren.
Wij beschouwen de kunstacademie als een dynamische organisatie, een plaats van kansen met een duidelijke visie.
Korte historiek van de kunstacademie
Voor wereldoorlog II kende men in onze streek, op gebied van kunstonderwijs, enkel privé-onderricht. Dit beperkte zich meestal tot pianospel, doorgaans gegeven door onderwijzers of kostersorganisten. Voor blaasinstrumenten vond men wellicht een spelend lid van de plaatselijke Fanfare of Harmonie die zich verdienstelijk maakte met de opleiding van jonge spelers voor hun vereniging.
Toch bestond er reeds in de twintiger jaren van de vorige eeuw een solfègecursus in deze regio, ingericht door de Kolenmijnen Limburg-Maas. Bovendien werd er in die tijd veel gemusiceerd in huiselijke kringen en gaf men kamermuziekconcerten.
Na de tweede wereldoorlog werden onder impuls van wijlen Mevr. Vigneron-Ramakers, eredirectrice van de academie van Maasmechelen, en Dhr. Seutin, directeur van de Limburgse Kolenmijnen een muziekschool gesticht met als officiële naam “Muziekschool Eisden-Tuinwijk” en later omgevormd tot “Gewestelijke Muziekacademie”.
Na een lange weg van onderhandelingen tussen de verschillende aangesloten inrichtende machten was op 21 april 1972 de kogel door de kerk en werd de Gewestelijke Muziekacademie in meerdere zelfstandige zetels opgesplitst. Dilsen-Stokkem was vanaf toen zelfstandige muziekschool. De hoofdschool werd gevestigd in Lanklaar in het voormalige gemeentehuis en als wijkafdelingen kenden wij: Dilsen, Elen, Rotem en Stokkem. In 1978 werd er het filiaal As met haar wijkafdeling Niel bij As aan toegevoegd.
Bij de aanvangsjaren telde de muziekschool van Dilsen-Stokkem +/- 150 leerlingen en is inmiddels uitgegroeid tot een academie van een 700-tal leerlingen.
Op 01 december 1994 verhuisde onze academie van de Nieuwstraat te Lanklaar naar het voormalige klooster hier in de Schuttersstraat te Stokkem en ging het schoolbestuur met een degelijk onderbouwd infrastructureel beleidsplan aan de slag. De klaslokalen werden gerenoveerd en op 02 mei 2002 werd onze concertzaal “OPUS” geopend.
​
In eerste instantie beschikten we over de domeinen muziek en woord.
Door latere toevoeging van het domein dans en beeld zijn we op heden erkend als volwaardige Kunstacademie met de vier kunstdomeinen.
​
Vanaf 1 september 2024 verhuisde de academie van het voormalige kloostergebouw te Stokkem naar het cultuureducatieve centrum "De Faar" te Dilsen in het centrum van de stad, tegenover het stadhuis.
Het leerkrachtenteam
Beeldende Kunst​
Charlot Claessens
Lieselotte Dreessen
Sibrand Joris
Lien Vanstiphout
Dans
Lieselotte Dreessen
Nele Bovendeerd
Brecht Gysen
Myriam Stinkens
Anke Vrinssen
Woordkunst-Drama
Instrument: Jazz-Pop-Rock
Basgitaar: Roman Korolik
Elektrische Gitaar: Wim Cops & Dany Daino
Piano/Keyboard: Irvine Defays
Zang: Katia Salemi
MCV JPR: Wim Cops
Instrument: Klassiek
Houtblazers
Dwarsfluit: Sofie Verbeeck
Fagot: Pieter Opsteyn
Hobo: Kurt Theunissen
Klarinet/saxofoon: Inge Steutelings
Koperblazers
Klein koper: Gunter Kerkhofs
Groot koper: Frank Boonen
Hoorn: Fien Smets
Slagwerk
Chris Opsteyn
Strijkers
Viool: An Baeten, Cheynne Ubaghs & Michel Pieters
Cello: Roel Machon
Contrabas: Ruben Appermont
Toetsinstrumenten
Accordeon: Linda Smolders
Orgel: Christel Vandebriel
Piano: Tom Baeten, Thessy Chen, Beatrice Defays, Irvine Defays, Franco Di Nitto, Allesandro Romagnuolo
Pianobegeleiding: Bert Koch
Tokkelinstrumenten
Gitaar: Wim Cops, Dany Daino, Ralf Demandt, Bert Maggen, Ils Reymen
Flamenco gitaar: Wim Cops
Harp: Sonja Tavormina
Klassieke zang
Liesbeth Schepers
MCV (Muzikaal Culturele Vorming - Notenleer)
Paulien Ceyssens
Stephanie Corstjens
Kathleen Durlet
Nicole Teuwen
Muziekparels & Muzikale ontdekkingen
Rose-Marie Hendrikx & Paulien Ceyssens
Muziektheorie & compositie
Martin Slootmaekers
Beleidsteam Stedelijke Kunstacademie
Marc Vanhengel (beleidsteam / directeur)
Mark Fontaine (beleidsteam / beleidscoördinator)
Inge Steutelings (beleidsteam / domein muziek)
Kurt Theunissen (beleidsteam / domein muziek)
Myriam Stinkens (beleidsteam / domein woordkunst/drama)
Lieselotte Dreessen (beleidsteam / dans)
Sibrand Joris (beleidsteam / domein beeldende kunst)
​Frank Boonen (coördinator muziek)

Kawliteitsbeleid in de kunstacademie
De Vlaamse Onderwijsinspectie zorgt voor de nodige kwaliteitscontrole van de werking van de academie in de ROK-visie. Binnen deze visie zit ook de evaluatiecyclus voor personeel, de kwaliteitsbewaking van de leerresultaten, loopbaanbegeleiding ...
Ook de kunstacademie voert een kwaliteitsbeleid met het bijsturen en borgen van in- en outputmetingen en heeft een beleid voor kwaliteitszorg..
Hier vind je het referentiekader voor onderwijskwaliteit:
​​
Lees hier meer over het referentiekader voor onderwijskwaliteit